Pro děti je při návratu do školy nejdůležitější režim. Podporu od rodičů ale potřebují celý rok.

4. 9. 2025

Spousta nových vědomostí, kamarádi a nové zážitky, ale i strach ze špatných známek nebo nepřátelského kolektivu. Návrat do školních lavic může být pro děti náročný a nezáleží na tom, jestli jde o prvňáčky, nebo středoškoláky. „Stačí si uvědomit, jak těžko se nám vrací po týdnu dovolené do práce, natož po dvou měsících do školy. Proto bychom jim s návratem do školních lavic měli pomoci a postupně je na něj připravovat,“ říká vedoucí stacionáře pro dorost v Centru duševní rehabilitace Tereza Příhodová, M.A., Ph.D.

Ideální je podle ní s přípravou začít už na konci prázdnin. Během dvou měsíců volna totiž školáci vypadli ze zaběhnutého rytmu, a tak může být náročné vrátit se k pevnému režimu školní docházky. Děti by se postupně měly vracet k tomu, že chodí brzy spát, musí dříve vstávat. U těch starších je dobré navázat na povinnosti, například domácí práce, které mohly jít během léta trochu stranou.

Pokud chceme být opravdu připraveni, je dobré děti zaměstnat nějakou činností, při které budou muset sedět na místě a soustředit se. Podle Příhodové nemusí jít rovnou o psaní diktátů nebo počítání rovnic. I obyčejné vybarvování pomůže zvyknout si na to, že už brzy budou muset strávit několik hodin v kuse v lavici.

Druhým důležitým způsobem, jak děti na návrat připravit, je s nimi o něm otevřeně mluvit. „Je dobré si s dětmi sednout a popovídat si o tom, že se zase vrátí do školy, že znovu uvidí kamarády, na co se těší a netěší. A také jim zdůraznit, že i když je třeba něco tolik bavit nebude, škola není za trest,“ zdůrazňuje Příhodová.

Kromě toho by rodiče měli brát v potaz i to, jestli dítě v daném školním roce čeká nějaká zásadní událost, například přijímačky, a připravit se společně s ním na to, jak tato změna ovlivní nadcházející měsíce.

Skoková změna každodenního života nečeká jen děti. Rodiče, kteří velkou část léta stále chodí do práce, si to možná neuvědomují, ale mnohem větší dřina čeká i je. „Doteď jsem třeba mohla chodit s kamarádkami večer ven, ale s návratem dítěte do školy mě opět čeká kontrolování úkolů a chystání svačin,“ upozorňuje Tereza Příhodová na to, že návrat ratolestí do školy není zase takovou úlevou. Proto by se i rodiče měli postupně připravovat pár dní dopředu. 

Ani úspěšné zvládnutí začátku roku by ale nemělo znamenat usnutí na vavřínech. Děti totiž stále čeká dalších skoro deset měsíců, během kterých se může leccos stát, a po celou tuto dobu by jim rodiče měli být oporou.

„Děti bychom měli kontinuálně podporovat během celého roku a aktivně se zajímat o to, jak jim to ve škole jde,“ zdůrazňuje Tereza Příhodová. To ale neznamená ptát se jenom na známky. Místo toho by mělo rodiče celkově zajímat, v čem se jejich ratolestem daří, co jim naopak tolik nejde a co konkrétního ten den dělali. Může vzniknout vzájemná večerní tradice, kdy každý z rodiny popíše, co ten den dělal – ať už ve škole, školce nebo v práci.

„České děti hodně trpí tím, jak moc jejich rodiče koukají na známky a výkonnost. Přitom naopak potřebují vědět, že jsou jim jejich rodiče oporou a že se na ně můžou obrátit, když jim není dobře nebo začnou mít jakékoli problémy,“ uzavírá Příhodová. 

O tom, jak děti na návrat do školy připravit, Tereza Příhodová mluvila v pondělí 1. 9. i v pořadu Sama doma. Celý díl si můžete pustit zde.